گروه امنیتی روئینوس
توضيح تكميلي دورۀ آموزش ویرایش و درست‌نویسی - دست نوشته هاي دكتر سادات‌شريفي
گروه امنیتی روئینوس

توضيح تكميلي دورۀ آموزش ویرایش و درست‌نویسی

6,875 بازديد | نوشته شده توسط دكتر سادات‌شريفي | 11 مه 2013

توضيح تكميلي دورۀ آموزش ویرایش و درست‌نویسی

آشنایی با فضای سالم زبان معیار فارسی در حوزۀ نوشتار و شناسایی ساختارهای غلط، از رهگذر یادگیری اصول علمی ویرایش زبانی و ویرایش صوری، به‌همراه حلّ تمرین‌های کارگاهی ← تأکید بیشتر بر درست‌نویسی: نوشتن به‌صورت روان و شفاف و گویا و مفهوم
 

براي اطلاعات بيشتر ، ادامه مطلب را بخوانيد

هدف دوره

برای همۀ شرکت‌گنندگان: آشنایی با فضای سالم زبان معیار فارسی در حوزۀ نوشتار و شناسایی ساختارهای غلط، از رهگذر یادگیری اصول علمی ویرایش زبانی و ویرایش صوری، به‌همراه حلّ تمرین‌های کارگاهی ← تأکید بیشتر بر درست‌نویسی: نوشتن به‌صورت روان و شفاف و گویا و مفهوم
برای علاقه‌مندان فعال: ورود به حرفۀ ویرایش، پس از خواندن منابع اصلی و گذراندن آزمون نهاییِ دوره. ← تأکید بیشتر بر درست‌سازی متن‌های غلط‌دار

 

مخاطبان دوره

با سقف ۲۵ تا 30 نفر: همۀ کسانی که دست‌کم یک متن نوشته‌اند: تمام دانشجویان، طلاب ، پژوهشگران، نویسندگان، مترجمان، روزنامه‌نگاران.
 

نتایج موردانتظار

۱. شناخت زبان معیار و تفاوت‌های زبان فارسی با ادبیات فارسی؛

۲. درک ضرورت شفافیت متن و ساده‌نویسی؛

۳. فراهم‌ساختن تصویری درست از ویرایش و جایگاه ویراستار در صنعت نشر؛

۴. آشنایی با اصول هفت‌گانۀ ویرایش زبانی و درست‌سازی جمله‌های غلط (مندرج در جدول)؛

۵. مهارت در ریزه‌کاری‌های ویرایش صوری و حساس‌شدن به ظرافت‌های ظاهری متن (مندرج در جدول)؛

۶. تسلط به شیوه‌های کارِ پیشرفته با Word، مفید برای پژوهشگران

مدت دوره

سی و پنج ساعت + آزمون جامعِ ۲ساعتی در پایان دوره.
 

شیوۀ تدریس

کاملاً کارگاهی و تعاملی، با ترکیبی پویا و بانشاط از شش روش تدریسِ مندرج در جدول پیوست، به‌همراه پاسخ‌گویی تلفنی به تمامی پرسش‌ها و ابهام‌های ویرایشی و نگارشی پس از کلاس تا هر زمان، با تضمین رضایتِ بیش از ۸۰درصد از استاد در نظرسنجی از شرکت‌کنندگان، برای مشاهدۀ نظر شرکت‌کنندگان دوره‌های پیشین، دربارۀ کیفیت برگزاری کارگاه شیوۀ تدریس


مدرسان


۱. محمدمهدی باقری، دارای دیپلم علوم‌ و معارف اسلامی، رتبۀ برتر آزمون سراسری ۱۳۸۰، کارشناسی حقوق و نیز کارشناسی‌ارشد فلسفه از دانشگاه تهران، دارای گواهی‌نامۀ شرکت در دورۀ ویرایش جهاددانشگاهی دانشگاه تهران، ویراستار مرکز اسناد و حوزۀ هنری و آستان‌قدس و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی و…، مدرس ده دورۀ ویرایش در دوره‌های آزاد تهران و نیز حوزۀ علمیۀ مشهد و دانشگاه جامع رضوی و بنیاد پژوهش‌ها.
۲. مهدی صالحی، دانش‌آموختۀ کارشناسی مردم‌شناسی از دانشگاه تهران، دارای گواهی‌نامۀ شرکت در دورۀ ویرایش جهاددانشگاهی دانشگاه تهران و شهر کتاب، سال‌ها تجربۀ مؤثر در ویرایش و مؤسس نخستین گروه ویراستاران حرفه‌ای، ویراستار نشرهای امیرکبیر و بین‌الملل و مرکز اسناد و نشریۀ آینده‌سازان و پژوهشکدۀ مطالعات اسلامی و علوم‌انسانی و…، مدرس دوره‌های ویرایش تهران و مشهد.
۳. سیّدفرشید سادات‌شریفی، دانش‌آموختۀ دورۀ دکتریِ زبان و ادبیات فارسیِ دانشگاه شیراز و عضو بنیاد ملّی نخبگان، دارای سابقۀ آموزش ویراستاری با استاد فرهاد طاهری و گواهی‌نامۀ قبولی در دورۀ کتابخانۀ ملّی با درجۀ ممتاز.
 
جدول محتوای دورۀ کارگاهی ویرایش و درست‌نویسی
نخستین گروه ویراستاران حرفه‌ای

 

۱. مبانی ویرایش


۱.۱. زبان و کارکردها و لایه‌های آن؛
۲.۱. زبان معیار و فصیح؛
۳.۱. تفاوت گفتار با نوشتار؛
۴.۱. تفاوت زبان فارسی و ادبیات فارسی؛
۵.۱. معنای واژۀ ویرایش؛
۶.۱. تعریف ویراستاری و معیار آن؛
۷.۱. تاریخچۀ ویرایش در ایـران؛
۸.۱. نخستین حلقۀ ویراستاران در انتشارات فرانکلین؛
۹.۱. ویراستاران بزرگ ایران؛
۱۰.۱. ارزیابی عملکرد فرهنگستان‌های اول و دوم و سوم؛
۱۱.۱. نبود شیوه‌نامه‌ای واحد؛
۱۲.۱. انواع ویرایش؛
۱۳.۱. جایگاه ویراستار؛
۱۴.۱. وظیفۀ یکدست‌سازی؛
۱۵.۱. مزایا و معایب ویراستارشدن؛
۱۶.۱. سیر مطالعاتیِ ویراستاری؛
۱۷.۱. نیم‌نگاهی به امروز و فردا.

 

۲. اصـول ویرایش زبانی


۱.۲. واژه‌های نامأنوس؛
۲.۲. کژتابی؛
۳.۲. تناقض؛
۴.۲. حشو؛
۵.۲. کلیشه؛
۶.۲. ساختارهای بیگانه با فارسی؛
۷.۲. گرته‌برداری.

 

تمـرین ویرایش زبانی در کاربردهای عملیِ فراوان است که اصول نظری در ذهن افراد به‌خوبی جا می‌افتد. برای پوشش‌دادن تمامیِ اصول ویرایش زبانی، جمله‌هایی را از متن‌های مختلف انتخاب کرده‌ایم که غلط‌های آشکار و پنهان داشته باشد.    
 

۳. اصـول ویرایش صوری
نشانه‌گذاری (علائم سجاوندی)؛


۱.۳. املا و دستورخط واژه‌ها؛
۲.۳. پاراگراف‌بندی؛
۳.۳. عددنویسی؛
۴.۳. درج تاریخ؛
۵.۳. انواع ارجاع‌دهی: پانوشتی، پی‌نوشتی، درون‌متنی؛
۶.۳. کتابنامه؛
۷.۳. فهرست و لایه‌بندی قسمت‌ها.
و… .


۴. ترفـندهای کار با Word    


نیم‌فاصله، ضرورت TrayLayout، درج پانوشت و پی‌نوشت، راست‌چینی و چپ‌چینیِ پانوشت، فارسی‌سازیِ اعداد، تورفتگیِ ابتدای بندها، شماره‌صفحه، نظم‌دهی به جدولِ به‌هم‌ریخته، حالت‌های روان‌شناسانۀ قلم‌ها، میان‌‌بُرها.


فرستاده شده در ويرايش | 2 نظر


2 پاسخ برای “توضيح تكميلي دورۀ آموزش ویرایش و درست‌نویسی”

  1. توسط masoud houshiar در ژوئن 1, 2013 | پاسخ

    لطفا اصلاح كنيد:

    ((نتايج موردنياز)) واژه ((مورد)) كليشه است. بهتراست گفته شود((نتايج مدنظر)). سپاس

    دكتر سادات‌شريفي پاسخ در تاريخ ژوئن 2nd, 2013 1:20 ق.ظ:

    سلام بر شما؛

    ممنون از اظهار نظر.

    این عبارت «مورد انتظار» به دو سبب خالی از اشکال است:

    نخست آنکه، کاربستِ کلیشه اگر مانند «قابل/ غیرقابل» نباشد که اشتباه دیگری مانند گرته‌برداری را در خود داشته باشد، در حدّ  اندک و معدود، بی‌اشکال است؛

    ددیگر آنکه، امروزه در علوم انسانی «نتایج مورد انتظار»، اصطلاحی جاافتاده است و اگر کاربرد آن ایرادهای دیگر در متن نیافریند، منعی ندارد.

    با سپاس

شما باید وارد شده برای ارسال نظر.


گروه امنیتی روئینوس

گروه امنیتی روئینوس
گروه امنیتی روئینوس