گروه امنیتی روئینوس
پی‌رنگِ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو»، در سه تحریر از کلیله‌ودمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی‌رنگ)؛ پژوهشنامهٔ ادبیات تعلیمی، دورهٔ ۹، شمارهٔ ۳۶، زمستان ۱۳۹۶؛ صص ۱۶۹تا۲۰۱. - دست نوشته هاي دكتر سادات‌شريفي
گروه امنیتی روئینوس

پی‌رنگِ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو»، در سه تحریر از کلیله‌ودمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی‌رنگ)؛ پژوهشنامهٔ ادبیات تعلیمی، دورهٔ ۹، شمارهٔ ۳۶، زمستان ۱۳۹۶؛ صص ۱۶۹تا۲۰۱.

150 بازديد | نوشته شده توسط فرشید | 03 جولای 2018

پی‌رنگِ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو»، در سه تحریر از کلیله‌ودمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی‌رنگ)؛  

پژوهشنامهٔ ادبیات تعلیمی، دورهٔ ۹، شمارهٔ ۳۶، زمستان ۱۳۹۶؛ صص ۱۶۹تا۲۰۱.


فرشید سادات‌شریفی؛
نسرین حیایی طهرانی

 

 

چکیده

مروری بر تعاریف نویسندگان فرنگی و ایرانی دربارۀ طرح(پیرنگ)، نشان از اهمیت انکارناپذیر آن در بررسی و تحلیل کیفیت «پرداخت داستانی» انواع روایت (از قصه‌های کهن تا روایات مدرن و پسا مدرن دارد. از این منظر این مقاله می‌کوشد قصۀ «شیر و گاوـ را در سه روایت از کتاب‌های کلیله‌ودمنۀ‌بهرام‌شاهی، داستان‌های بیدپای و انوار سهیلی بررسی کند و با بیان چارچوب کلی سه روایت مورد  بررسی، تفاوت‌ها و شباهت‌‌های پی‌رنگ میان روایت‌‌ها در این سه کتاب را بیان کند تا از این رهگذر، همگرایی‌ها و تفاوت‌های این سه مولف/متن در امر تعلیم را در نگرشی مطابقه‌ای آشکارتر سازد.

مهم‌ترین ویژگی داستان در هر سه کتاب، بیان داستان‌هایی به‌عنوان تمثیل بر درستی و روایی سخن خویش از زبان اشخاص مختلف است. در اکثر قریب به اتفاق این داستان‌ها، شخص گوینده در پایان داستان نتیجۀ مورد نظر خود را با جملاتی مانند: «این مثل را بدان گفتم / آوردم که …» بیان می‌کند.

در پایان این کنکاش دریافتیم که: در هر دو روایت قدیم‌تر (کلیله و دمنه و داستان‌‌های بیدپای)، از الگوی عطف دو شخصیت اصلی داستان که به ترتیب اثرگذار اصلی (فاعل اصلی) و اثرپذیر اصلی (منفعل اصلی) هستند، پیروی می‌کنند؛ اما در روایت سوم (انوار سهیلی)، همان عنوانِ اخلاقیِ باب، عنوان روایت نیز هست و این الگو در تمامِ ابواب کتاب رعایت شده است و نشان از نگاهِ اخلاقی کتاب و زمینه‌های فکری نویسندۀ کتاب انوار سهیلی به عنوان یک معلم اخلاق دارد.

واژگان کلیدی: پرداخت داستانی، پی‌رنگ، کلیله‌ودمنه، ترجمۀ کلیله‌ودمنه (بهرام‌شاهی)، داستان‌های بیدپای، انوار سهیلی، ادبیات تعلیمی.

 

راه‌های دربافت متن کامل مقاله
از تلگرامم (فَرنِوِشت):
tg://resolve?domain=far_nevesht&post=1631
از حسابم در آکادمیا:
https://www.academia.edu/36970162
از وب سایت نشریه:
http://parsadab.dehaghan.ac.ir/volume_4469.html
دریافت مستقیم از همین سایت: اینجا

 

(0)


فرستاده شده در بازنشر | بدون نظر

شما باید وارد شده برای ارسال نظر.


گروه امنیتی روئینوس

گروه امنیتی روئینوس
گروه امنیتی روئینوس